Guide til arrangører: Få dit løb til at se godt ud

Flere nyheder

BETA: Velkommen til et nyt website

Velkommen til et overblik over orienteringsløb i Danmark. Sitet du besøger et i åben "beta", og det betyder, at I kan se med, mens vi sætter stumperne sammen. Her fortæller vi mere om planerne.
Har du ikke prøvet orienteringsløb før? Vi giver instruktioner og hjælper gerne nye løbere på vej.

I denne video gennemgår vi hvordan du sikrer dig, at de får lavet en god beskrivelse af dit løb - og ikke mindst hvordan du får brugt Facebook's lokationsmarkør, så løbet også ser rigtigt ud på Motionsorientering.dk

Der skal ganske få ting til for at dit løb bliver meget mere tillokkende. Her er de tre vigtigste:
1. Skriv en fængende overskrift, der inkluderer stednavn
2. Brug altid Facebooks lokationsmarkør (adresser kan give problemer)
3. Læg løb op i god tid så man kan se klubbens løb 1-3 måneder frem i tiden

Giv dit løb en præcis og fængende overskrift

Hvis dit ugentlige træningsløb blot hedder "Træningsløb", så kommer det til at drukne i mængden af andre træningsløb, og det bliver svært for nye løbere at forstå, hvor dit løb foregår og hvorfor de skal tage til lige dit løb. 

"Familie-orientering for store og små i Silkeborg Østerskov" er langt bedre, fordi du får placeret løbet geografisk og får fortalt, at løbet er åbent for alle og ikke bare er et løb for de erfarne løbere.

Selv om I slår løbet op på jeres lokale facebookside, så bliver løbet også vist på Motionsorientering.dk - og senere kommer vi også til at vise det i bunden af Findveji.dk, i vores mailing-service og måske tillige i feeds på andre klubbers sider. Så lav en overskrift der giver mening, også selv om den står i en spalte med 30 andre løb på fx. DOF.dk.

2. Lav en fyldig beskrivelse som hjælper nye løbere

Nye løbere har en masse spørgsmål, som I skal huske at besvare. Det er tit de samme oplysninger fra uge til uge, men de skal gentages, fordi folk måske kun ser denne ene beskrivelse.

  • Er nye løbere velkomne?
  • Hvor lange og svære er banerne?
  • Kan man låne et kompas og hjælper klubben med at bruge det?
  • Praktisk info: Pris, toiletter, transport, opbevaring af overtrækstøj?

Det er i dette afsnit, at I har mulighed for at lave den fyldige beskrivelse som gør, at jeres løb tiltrækker nye løbere.

Her et godt eksempel fra OK 73: "Vi hjælper dig i gang - og hjælper med at finde en passende bane. Der er både nemme og svære baner i forskellige længder." Mere skal der ikke til for at nye løbere kan se, at de er velkomne.

3. Brug altid (!) Facebooks lokations-markør

Tryk på kortmarkøren ovre på Facebook!

Det her er det vigtigste punkt i artiklen, og der hvor vi forudser fleste problemer.

Facebook har et faneblad til "lokation" og her er det fristende at indtaste en adresse som Facebook lægger op til. Andre skriver måske bare klubhusets navn.

Men - det er helt afgørende, at I benytter den lille lokationsmarkør hver gang (se illustration til højre eller i videoen ovenfor).

Når I placerer den præcist ved starten, tildeler Facebook løbet en præcis længde/breddegrad, som automatisk kan importeres til Motionsorientering.dk.

I må gerne supplere med at give lokationen et navn, men det er vigtigt altid at bruge markøren.

Nogle klubber laver specielle løb, som strækker sig over flere dage. Her er grundreglen: Opret eet arrangement for hvert konkret løb/start. Hver gang løberne sendes ud i en ny skov, så opret det som en markering på kortet.

4. Brug flotte og varierede top-fotos

Familie på orienteringsløb med Ok 73
OK 73 har været i skoven og fotografere nogle af de mange familier der deltager i lørdagstræningen. Det har fået endnu flere til at deltage. (Foto: Jakob Lind Toldborg).

På Motionsorientering.dk har vi på forsiden en liste over løb, og den liste bliver (snart) eksporteret til andre sites, fx. findveji.dk og do-f.dk. Her giver vi en del plads til jeres topfoto, og det er derfor vigtigt, at I ikke bruger det samme foto til alle årets 52 træningsløb. Hvis I kun har et mindre antal fotos, så varierer mellem de forskellige og udbyg jeres fotoarkiv løbende.

Brug gerne et flot foto, der gerne viser den målgruppe, som I vil tiltrække til løbet. Brug gerne fotos af løbere i alle aldre og køn - og gerne noget der viser, at begyndere også er velkomne. Her er et par forslag til oplagte topfotos:
- Et foto af glade løbere i skoven (gerne fra det terræn i omtaler)
- Et naturfoto fra området
- Et udsnit af det kort I skal løbe på.

Størrelse: Facebook's standardstørrelse er 1200 x 628 pixels.

I må ikke benytte fotos eller illustrationer, som I ikke har ophavsret til. Det kan udløse regninger til både klubben og DOF, og vi sletter derfor fotos på Motionsorientering.dk, hvis vi vurderer, at de overtræder andres ophavsret.

5. Læg løbene op i god tid

Det er en virkelig god ide at lægge løbene op i god tid - helst en måned frem, men gerne længere.

Hvis I kun lægger næste uge løb op, så er resultatet, at dem der besøger Motionsorientering.dk kun ser et enkelt tilbud fra jer. Hvis det ikke passer med deres planer eller ikke ligger i nærheden af, hvor de bor, så kommer de ikke igen. Det er ærgerligt, for måske havde i et løb, som passede bedre om 2, 3 eller 4 uger.

En anden fordel ved at lægge løbene op i god tid er, at det tager tid

Mange klubber har i en sæsonplan, som går 1, 2 eller 6 måneder frem i tiden. Hvis I kender blot datoen og startstedet, så læg løbet på Facebook nu. Så kan I senere udvide omtalen, når I har fundet ud af om I laver 2, 3 eller 4 baner.

6. Gør løbet endnu lækrere - her på Motionsorientering.dk

Når løbet først er importeret fra Facebook, kan I selvfølgelig logge ind og redigere teksten.

Vi kommer til at lave felter, hvor I kan linke til jeres indbydelser, instruktioner, resultatlister og o-track.dk. Den del fungerer ikke endnu, men i løbet af foråret 2021, får klubberne adgang til at redigere deres egne løb.

Senere er målet også at linke til en tilmeldingsservice som Nemtilmeld.dk, som I kan benytte gratis.